De webshop is een must in deze tijden voor de MKB

De webshop is een must in deze tijden voor de MKB

Het afgelopen jaar was geen makkelijk jaar voor de kleine ondernemer. Zeker in de retailbranche vielen er harde klappen. Niet alle winkels mochten open in dit coronajaar. Alleen levensmiddelen winkels, drogisterijen en winkels die voorzien in andere primaire levensbehoeftes zoals audiciens en opticiens mochten wel open. Maar hoe zit het dan met al die andere winkels zoals de schoenenzaken, telecomwinkels of de boekhandel, hoe kunnen die deze tijd overleven?

Creatieve alternatieven

Sommige van deze zaken zijn creatief en bedenken een soort thuisbezorgd diensten of fungeren als een afhaalpunt.  Echter voor veel van de nu gesloten winkels zal dit niet genoeg zijn. Het afleveren van producten is voor hen bijvoorbeeld te arbeidsintensief of het afhalen heeft gezien de tijdsblokken waarin dit moet gebeuren teveel haken en ogen. De MKB-ers die hier mee te kampen hebben kampen met nog een probleem. Ze zouden graag concurreren met de online shops uit hun niche maar zien dit niet zitten omdat de marketing van de grote online shops nu eenmaal te sterk zijn in hun marketingmix en online bereik. Aansluiten bij grote retailshops zoals Bol.com zou een oplossing kunnen zijn, why beat them if you can join them. Dat is inderdaad een gedachte. Toch zitten hier ook wel nadelen aan gezien de provisies of de andere voorwaarden die Bol.com stelt. Wat kun je dan wel doen?

Koppel je eigen webshop aan lokale kanalen

Zorg dat je aan je eigen website een webshop koppelt waarmee je zelf lokale verkopen kunt distribueren. Jouw vaste klanten kunnen dan  nog steeds producten bij je kopen zonder er fysiek contact hoeft te zijn. Aanbiedingen kun je etaleren op een lokale nieuwssite of Facebook bijvoorbeeld. Ook je eigen etalage kun je inzetten om de klanten op je eigen webshop te attenderen. Een eenvoudige website met webshop laten maken kun je bijvoorbeeld laten doen bij  een webdesign bureau die zich qua producten en prijzen richt op het midden en kleinbedrijf. Op deze manier weet je zeker dat je niet te veel betaald! Als je een webshop zorg er dan wel voor dat je voor jezelf goed in kaart brengt aan welke eisen (zoals de betaalsystemen) de shop moet voldoen. 

Neem daarnaast een goede fotograaf in de arm zodat jouw producten er goed opstaan en zorg dat je leveringsvoorwaarden goed zijn afgestemd. Als laatste willen we je meegeven dat je ook de promotiekanalen voor je webwinkel goed moet bepalen. Welke sociale kanalen ga je inzetten? Ga je ook lokale website portals inzetten of de fysieke winkel zelf? Het zijn allemaal elementen die mits goed uitgedacht kunnen bijdragen aan nieuwe kansen als MKB-bedrijf in de moeilijke tijden.