Goedkoop een webshop ontwikkelen
Tegenwoordig maken we veel gebruik van online webshops. Vooral tijdens de corona crisis, wanneer het de bedoeling is dat bezoek aan fysieke winkels zoveel mogelijk beperkt wordt. Het is dus een slimme keuze om een webshop op te starten of te ontwikkelen naast een fysieke winkel. De wisselwerking tussen techniek, design en marketing is daarbij erg belangrijk. Maar hoe doe je dat?
Strategie
Als je een webshop runt, kun je niet simpelweg je artikelen online zetten en wachten op klanten. Het is daarom belangrijk om een duidelijke strategie te hebben, hierdoor krijg je een goed overzicht van alle aspecten die belangrijk zijn. Klanten moeten jouw webshop niet zoeken, maar juist tegenkomen. Bovendien is de concurrentie ook nog eens erg groot, dus je moet jezelf onderscheiden en zo opvallen. Het is hierbij belangrijk om eerst het doel van je webshop te bepalen. Hierdoor kan je direct focussen op je doelgroep en gerichter te werk gaan. Het is dus belangrijk om online goed vindbaar te zijn, dit kan je doen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Hierbij kijk je welke zoekwoorden relevant zijn en je kunt verwerken in je tekst. Als je niet weet hoe je dit zelf moet uitvoeren, kan je hulp inschakelen van een marketing bureau als Happy Idiots.
Design
Uiteraard is de vormgeving van je webshop ook erg belangrijk. Naast dat de webshop er goed uit moet zien en je doelgroep moet aanspreken, is het ook erg belangrijk dat de webshop gebruiksvriendelijk is. Kunnen mensen gemakkelijk het product vinden dat ze zoeken? En gaat het afrekenen gemakkelijk? Hierbij kunnen kleine elementen van belang zijn, denk aan de kleuren van buttons of groottes van afbeeldingen. Ook hierbij kun je dingen zelf doen, maar omdat kleine elementen een groot verschil kunnen maken is het aan te raden hier hulp bij in te schakelen van bijvoorbeeld Happy Geeks.
Ontwikkeling
Een webshop maakt gebruik van een Content Management System (CMS), met dit systeem kan je je content beheren. Voorbeelden van Content Management Systems zijn WordPress, Wiser en Magento. Als webshopbeheerder werk je hier dagelijks mee, dus het is belangrijk om hier goed over na te denken en een systeem te kiezen die bij jouw wensen aansluit. Hierbij is vooral de grootte van je webshop belangrijk. Daarnaast is het ook belangrijk dat dit allemaal in de huisstijl van je bedrijf wordt vormgegeven en dat dit mogelijk is in het door jouw gekozen CMS. Als de webshop live staat, is het belangrijk om de marketing goed bij te houden. Het is belangrijk om naar alle aspecten te kijken die jouw webshop een online boost kunnen geven, denk hierbij aan social media en e-mailmarketing. Dit zal zorgen voor een toename van het verkeer en uiteindelijk het aantal bestellingen.
Uiteindelijk is het dus belangrijk om te investeren in een goede webshop op gebied van techniek, design en marketing. Je wilt dat de webshop goed werkt en dat alles goed te vinden is, maar ook dat het er aantrekkelijk uitziet voor je doelgroep. Bovendien moet je webshop goed vindbaar zijn. Dit allemaal bij elkaar betaald zich uiteindelijk uit in conversie.