Google Shopping uitbesteden?
Google Shopping is de plek om jouw producten tentoon te stellen in de zoekmachine. Immers: Google is heel vaak de plek waar de zoektocht van jouw (potentiële) klant begint. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag, maar je zit er ook over na te denken om Google Shopping uit te besteden. Omdat je misschien zelf geen tijd daarvoor hebt of omdat je niet voldoende weet hoe je van jouw campagne een daverend succes kan maken. Dat hoeft ook niet. Er zijn hele goede specialisten in jouw regio te vinden die jou daarmee willen en kunnen helpen.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping zijn de advertenties die bovenaan Google verschijnen, wanneer je zoekt naar een bepaald product. Je herkent ze aan een afbeelding, de prijs en een beschrijving van het product. Ze staan vaak zelfs boven de tekstadvertenties in de zoekmachine. Door de jaren heen hebben deze advertenties een steeds prominentere plek gekregen in de Google. Voorheen zag je ze namelijk vooral rechts en klein in beeld op de pagina met zoekresultaten.
Hoe werkt het?
Jouw Shopping-advertenties haalt Google uit de zogeheten productfeed. Door deze feed in te stellen en te koppen wordt jouw producten zichtbaar in de zoekmachine en tussen de Google Shopping advertenties. Op welke positie je komt te staan hangt af van een aantal factoren. Zo speelt de prijs per klik een rol (die je zelf kunt bepalen), de relevantie van je product en hoe sterk de kwaliteit is van je gehele advertentie. Het mooie aan adverteren in de zoekmachines, of dit nou met Shopping of met Google Ads is, is dat je pas betaalt wanneer iemand klikt op de link naar je website.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
- Consument kan makkelijk de prijzen en producten vergelijken
- Met Google Shopping kun je goede conversieratio’s behalen, omdat bezoekers op een specifiek product zoeken.
- Gerichte targeting wat leidt tot hoogwaardige leads
- Shopping is ook goed voor de naamsbekendheid. Ook al klikt diegene niet op jouw advertentie, je merknaam wordt wel getoond.
Daarom Google Shopping uitbesteden
Of je succes boekt met je Google Shopping, hangt dus vooral af van de kwaliteit van je productfeed. Dit moet volledig zijn, up to date en voldoen aan de vereisten. Ook moet je zorgen dat je productafbeeldingen duidelijk en van goede kwaliteit zijn. Dit is immers het meest in het oog springende kenmerken van je Shopping resultaten.
Google Shopping uitbesteden aan een specialist is dan ook een verstandige keuze. Deze specialist weet precies aan welke knoppen hij of zij moet draaien om van jouw campagne een succes te maken: zoveel mogelijk kliks en verkopen, tegen zo laag mogelijke kosten. Jouw gekozen specialist is continu bezig met het optimaliseren van de kenmerken van jouw producten, zodat het nog beter aansluit bij je doelgroep. Denk daarbij aan de producttitel en de pagina op jouw site waar de bezoeker na het klikken naartoe gaat.