Jouw webshop online zichtbaar maken?
Elke webshop draait maar om één ding: zo veel mogelijk spullen verkopen. Maar daarvoor moet je wel goed online zichtbaar zijn. Dat blijkt best lastig. Er zijn namelijk heel veel manieren om online zichtbaar te zijn. En jouw concurrenten zitten ook niet stil. Kortom: er is altijd wel iets te verbeteren. Zowel voor nieuwe webshops als voor webwinkels die al jarenlang goed lopen. Hoe je aan die online zichtbaarheid werkt? Onze redactie vertelt het je.
SEO: zoekmachineoptimalisatie
“SEO” staat voor zoekmachine optimalisatie. Met SEO word jij beter gevonden in zoekmachines als Google, Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Hoe het werkt? Als iemand in de zoekbalk van deze zoekmachines “tent 4 personen” intypt, komen er zoekresultaten over vierpersoonstenten te staan. Met jouw campingshop wil je natuurlijk tussen staan. Maar met jouw online kledingwinkel niet. Je wilt kortom bij voor jou relevante woorden in de zoekmachines worden vertoond. Je wilt jouw vertoningen in de zoekmachines dus optimaliseren.
Dat doe je op jouw eigen website. Maar met een handige SEO tool zie je precies wat jouw huidige resultaten zijn en waar je nog kunt verbeteren. Zo zijn er SEO tools voor linkbuilding, een van de 3 SEO-factoren. En SEO tools voor zoekwoorden, een van de andere SEO-factoren. Je hebt ook tools die alle technische SEO-problemen laten zien. Dat is de laatste SEO factor. Tot slot heb je nog tools die deze factoren combineren.
De kunst van SEO is om aan alle drie deze factoren te werken. Met de juiste zoekwoorden wordt jouw webshop namelijk alleen via Google en co gevonden op voor jou relevante woorden. Maar zonder een technisch goed werkende site laten de zoekmachines jouw webshop helemaal niet zien. Dat geldt vooral op mobieltjes. Google laat mobiele gebruikers al enige maanden geen websites meer zien die niet goed werken op mobiel. En die linkbuilding dan? Daarmee bouw je online autoriteit op. En hoe hoger jouw online autoriteit, hoe waardevoller zoekmachines jouw website vinden. Dan plaatsen je jouw webshop hoger in de vertoningen.
Kies je voor een alles-in-een SEO tool? Of toch voor een SEO tool die gespecialiseerd is op linkbuilding en eentje voor de technische SEO? Zulke tools gaan vaak dieper op de data in, maar er zit wel een prijskaartje aan verbonden. Er zijn namelijk weinig gratis SEO tools op de markt. En hoe meer je gebruikt, hoe hoger jouw rekening. SEO zelf is wel gratis, maar de tools om jouw SEO echt goed uit te voeren, zijn dat helaas niet.
Gratis aandacht op social media
Een andere manier om jouw webshop online zichtbaar te maken is via social media. Daarvoor moet je wel eerst onderzoeken op welke social media jouw doelgroep vaak zit. Met een webshop voor consumenten hoef je immers niet op het zakelijke platform LinkedIn aanwezig te zijn. En tegenwoordig zijn tieners en jongvolwassenen niet meer op Facebook te vinden, maar de dertigplussers nog wel.
Op social media kun je gratis een account aanmaken en berichten plaatsen. TikTok werkt met korte video´s, Instagram met foto´s en Facebook met tekst in combinatie met een foto. Jouw bericht verschijnt vervolgens in het nieuwsoverzicht van iedereen die jouw account volgt. En als iemand jouw bericht leuk vindt of erop reageert, verschijnt dit bericht ook in het nieuwsoverzicht van diens vrienden. Probeer dus altijd om wat reacties te verzamelen. Hoe je dat doet, verschilt per platform. Gelukkig kun je online per socialmediakanaal wel wat tips vinden.
Meer bezoekers voor jouw website of webshop
Door SEO en social media kun je relatief goedkoop jouw website of webshop onder de aandacht brengen. En trek je meer bezoekers. Veel succes met onze tips toepassen!