Pas Webshop SEO toe
Als je een webshop hebt dan ga je pas iets verkopen als je bezoekers op je webshop hebt. Er zijn verschillende manieren om aan bezoekers voor je webshop te komen. Zo kan je adverteren in zoekmachines, op social media of op radio of televisie.
Het meest winstgevend is natuurlijk als je niets hoeft te betalen voor je bezoekers. Dat kan met SEO. Je bezoekers komen dan binnen via de organische zoekresultaten van Google. SEO kost je niets als je het zelf doet (alleen je tijd). In dit artikel zullen we uiteenzetten hoe je zelf de SEO voor je webshop doet.
Het zoekwoorden onderzoek
Als je een webshop hebt dan is het belangrijk dat je bezoekers het type bezoekers zijn welke bereid zijn om over te gaan tot de aankoop van je producten. Het liefst heb je natuurlijk de bezoekers welke als het ware al met hun credit card in de hand klaar zitten om bij je te gaan bestellen.
Door een zoekwoorden onderzoek te houden kan je gaan uitzoeken welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken. Aan de hand van de zoekwoorden welke zij gebruiken kan je herleiden hoeverre men al bereid is om te gaan kopen. Dit zijn de zoekwoorden welke voor de hoogste conversie zullen zorgen en daardoor van de grootste waarde voor je webshop zijn.
Dergelijke waardevolle zoekwoorden zijn zoekwoorden die er zo uit zien:
- Je productnaam kopen
- Je productnaam bestellen
- Je productnaam gratis bezorging
- Je productnaam levertijd
- Je productnaam korting
Mensen welke dergelijke zoekwoorden gebruiken hebben al de beslissing genomen om je product te gaan kopen. Je hoeft ze niet meer te overtuigen van je product je zal ze alleen nog een goede prijs, goede levertijd of andere condities moeten bieden zodat ze het bij jouw webshop bestellen.
Mensen welke in een wat meer oriënterende fase zitten zullen zoektermen gebruiken zoals:
- Je productnaam kosten
- Je productnaam offerte
- Je productnaam prijzen
- Wat kost een …?
- Je productnaam vergelijken
Welke zoekwoorden men precies gebruikt hangt sterk af van het soort producten welke je verkoopt. Door een zoekwoorden onderzoek te doen kom je er achter welke zoektermen jouw doelgroep precies gebruikt zodat je je SEO inspanningen daarop kunt richten.
Om te weten te komen op welke zoekwoorden men in Google zoekt kan je gebruik maken van de Google Zoekwoordenplanner welke je in Google AdWords vindt. Daarnaast kan je inspiratie op doen door te kijken op welke woorden men zoekt in de interne zoekfunctie van je webshop.
Als je je bezig gaat houden met de SEO voor je webshop dan zou je altijd met een zoekwoorden onderzoek moeten beginnen. Hiermee leg je de basis voor je verdere SEO werkzaamheden. Aan de hand van de uitkomst van je zoekwoorden onderzoek kan je je landingspagina gaan inrichten en backlinks gaan verkrijgen met de juiste anchor teksten.
Content creatie
Voor een webshop is content enorm belangrijk en ook iets waarmee het verschil gemaakt kan worden. Bij content is het belangrijk dat het unieke content is. Content welke nog niet op andere websites te vinden is of op andere pagina’s binnen het domein van de webshop. De productbeschrijving van de leverancier van een product gebruiken is dan ook geen goede oplossing. Dit kan zelfs schadelijk zijn voor de ranking van de webshop.
Voor ieder product in de webshop zal content geschreven moet worden. Hierbij zal natuurlijk wel gekeken moeten worden naar de omzet welke men voor een bepaald product verwacht zodat er een positief rendement gemaakt kan worden.
Een manier om aan ‘gratis’ content te komen is door klanten te vragen om een review op de website achter te laten nadat ze deze besteld hebben. Dit kan eventueel gestimuleerd worden door er bijvoorbeeld een kans op een prijs aan te koppelen. Reviews van andere klanten zijn tevens belangrijk om potentiële klanten in je webshop over de streep te trekken. Ze dienen als sociale bewijslast.
Een responsive webshop
Tegenwoordig zijn smartphones en tablets al verantwoordelijk voor meer dan de helft van het internetverkeer. De verwachting is dat dit aandeel alleen maar groter zal worden. De webshop zal dan ook responsive moeten zijn. Bij een responsive webshop past de lay-out zich automatisch aan, aan het apparaat van de gebruiker. Dit zal op de eerste plaats zorgen voor een hogere conversie, men zal immers niet meer afhaken omdat de webshop slecht leesbaar of navigeerbaar is. Ook voor de SEO van de webshop is een responsive layout belangrijk. Google waardeert responsive websites beter dan sites welke dit niet zijn.
Een snelle webshop
Een snelle webshop is een webshop waarvan de pagina’s snel laden. Een vertraging van een seconde zorgt voor een 7% lagere conversie. Alleen al voor de conversie is een snelle webshop dus al essentieel. Maar ook voor SEO is een snelle webshop belangrijk. De laadtijd van een website is namelijk een ranking factor welke steeds zwaarder is gaan wegen in het Google algoritme.
Gebruik een SSL certificaat
Het gebruik van een SSL certificaat maakt een beveiligende HTTPS verbinding tussen de webshop en de gebruiker mogelijk. In de browser van de gebruiker wordt dit zichtbaar gemaakt door het groene slotje in de browserbalk. Dit geeft de gebruiker het vertrouwen dat zijn gegevens of betaling niet door kwaadwillende onderschept kan worden. En zal daardoor conversie verhogend werken.
Bij het gebruik van een HTTPS verbinding zal de webshop in bepaalde browsers tevens sneller laden. Een ander voordeel van HTTPS is dat het goed is voor SEO. Ook websites welke HTTPS gebruiken hebben bij Google een streepje voor.