Wat te doen bij het maken van een webwinkel?
Een eigen webwinkel beginnen klinkt makkelijker dan het lijkt. Tenminste; als je wilt dat deze succesvol wordt. Er zijn genoeg websites waarop je simpel een eigen webshop kunt aanmaken, maar er komen ook een hoop andere aspecten bij kijken waar je op moet letten.
Doe research!
Is er behoefte aan het product dat je wilt verkopen? Misschien is het iets dat al bestaat, maar beter is natuurlijk iets dat nieuw is. Toch moet je wel goed controleren of er een behoefte is. Als niemand op je producten zit te wachten, heeft het namelijk toch weinig zin om een webshop te beginnen. Doe dus eerst een marktonderzoek. Hierin beschrijf je jouw sterktes en zwaktes en bekijk je de concurrentie om te oriënteren hoe zij het doen. Ook je eigen doelstellingen zet je hierin vast. Als je een webwinkel begint op basis van een bestaande winkel op locatie zou je al moeten weten of er behoefte aan je producten is. Omdat je met een webshop veel meer publiek bereikt kan dat een hele goede zet zijn. Niet alleen voor je omzet, maar ook je naamsbekendheid.
Optimaliseer je webshop
Een webshop hebben is één, maar gevonden worden is een tweede. Door je webshop goed in te richten zodat deze gevonden kan worden door de zoekmachine (SEO-proof) is er eerder kans dat potentiële klanten op je webshop komen en een aankoop doen. Als ze dan eenmaal op je webshop komen, wil je ze daar ook houden. Zorg voor een fijne look-and-feel en een makkelijk te doorlopen website. Controleer ook af en toe of alles nog werkt. Door zelf in de rol als klant te kruipen kan je op een andere manier door je webshop klikken en dingen tegenkomen die je eerst niet had gezien. Misschien is er wel een foutmelding bij het betaalproces? Ook is het belangrijk om je toptaken op orde te hebben, zodat bezoekers gelijk zien waarvoor ze op de website komen.
Laat je zien!
Is je website SEO-proof? Mooi, dan is het tijd voor de volgende stap. Laat jezelf zien! Maak advertenties aan via Google Adwords om zo in beeld te komen als mensen gericht naar jouw product zoeken. Ook via Facebook kun je adverteren en specifiek op een doelgroep richten. Met beide programma’s kan je ook precies bijhouden hoeveel mensen er op jouw webshop komen en hoeveel er ook daadwerkelijk aan aankoop doen. Hou deze statistieken goed bij om een beter inzicht te krijgen.
Overige punten
Uiteraard zijn er nog veel meer punten waar je rekening mee kan of moet houden. Vergeet bijvoorbeeld niet om in te lezen op verschillende betaalmethodes, zodat de klant kan kiezen wat zij fijn vinden. Ook is het belangrijk om een BTW-nummer aan te vragen en je aan te melden bij de Kamer van Koophandel. Hier zitten bepaalde regels aan verbonden waar je rekening mee moet houden.