Zo krijg je op organische wijze meer bezoekers naar jouw website

Zo krijg je op organische wijze meer bezoekers naar jouw website

jan 12, 2021 Blog by webwinkelier

Heb je een eigen webshop of website? Dan wil je natuurlijk wel dat je bezoekers op jouw shop krijgt. Een webshop zonder bezoekers brengt namelijk geen geld in het laatje. Zorg zien we veel ondernemers struggelen om verkeer binnen te halen. Daarom willen we graag een aantal tips met jullie delen, zodat je bezoekers op jouw shop krijgt die ook conversies zullen opleveren!

Vindbaarheid

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de vindbaarheid van jouw shop. Wordt jouw website gevonden in zoekmachines als Google? En op welke zoektermen wordt jouw shop gevonden? Het heeft allemaal te maken met zoekmachine optimalisatie. Wanneer jouw website of webshop geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zul je meer verkeer op jouw website krijgen. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je relevant verkeer binnen haalt. Om te zorgen dat je zichtbaar wordt bij de juiste doelgroep, is het belangrijk dat je een zoekwoord onderzoek doet. Hoe dat in elkaar zit leggen we je graag uit.

De juiste zoektermen om gevonden te worden

Vindbaarheid staat in verbinding met zoektermen. Daarom is het belangrijk om na te gaan welke zoekopdrachten jouw doelgroep gebruikt om tot een oplossing te komen. Schrijf daarom eerst wat relevante zoekwoorden op papier waarvan je denkt dat jouw doelgroep gebruikt. Vervolgens kun je nagaan of er zoekvolume op deze termen zit. Je kunt dit achterhalen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de zoekwoordplanner van Google. Waarschijnlijk kom je bij het achterhalen van de zoekvolumes ook op andere relevante zoektermen. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord “jurkje” invult, krijg je daaronder suggesties voor zoekwoorden te zien waaronder bijvoorbeeld “zwart jurkje”. Op die manier kun je dus ook achter zoektermen komen waar je zelf misschien niet opgekomen was.

Keyword clustering

Wanneer je eenmaal een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uitgevoerd hebt is het belangrijk om na te gaan of er zoekwoorden zijn die semantisch aan elkaar zijn. We noemen dat ook wel keyword clustering. Dat wil zeggen dat je moet kijken of er zoektermen zijn die je aan elkaar kunt bundelen, omdat deze volgens Google gelijk zijn aan elkaar en dus op één pagina gebruikt kunnen worden. We nemen als voorbeeld “jurkje” en “jurkje kopen”. Als je deze zoektermen in Google intypt dan zie je bij beide zoekwoorden dat de organische resultaten hetzelfde zijn. Hierdoor kun je de termen “jurkje” en “jurkje kopen” op één pagina laten ranken. Als je de keyword clustering hebt uitgezocht, kun je beginnen met het schrijven van content.

De juiste content

Het zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd en je weet precies welke termen je op één pagina kunt gebruiken, dus dan is het tijd om content te schrijven. Goede content bestaat uit een H1, meerdere H2’s, alinea’s, interne links etc. Ook moet je kijken naar het aantal woorden. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de concurrent. Hebben zij een stuk content van 400 woorden? Schrijf dan een stuk content van minimaal 500, het liefst 600 woorden. Hebben de concurrent een stuk content van 600 woorden? Dan schrijf jij een stuk content van minimaal 700 a 800 woorden. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je hierbij rekening moet houden dat jouw content uniek is. Vertel daarin ook wat jouw bedrijf of jouw product uniek maakt. 

Succes!

Natuurlijk wensen we jou veel succes om op organische wijze meer bezoekers op jouw website te krijgen. Houd daarbij rekening dat zoekmachine optimalisatie tijd kost. Wil je op een snelle manier bezoekers trekken? Denk dan eens na over adverteren.